Screen Shot 2017-10-24 at 20.25.09

Denken in Getallen

Waarom een reeks verrijkingswerkboeken over rekenen terwijl ik tot nu toe altijd over taal geschreven heb? Reken maar uit:

Mijn allereerste verrijkingswerkboek ging over creatief schrijven in 8 hoofdstukken verdeeld over 40 pagina’s. Daarna schreef ik 4 werkboeken over kunstgeschiedenis. Omdat er op dat moment een sterke vraag was naar verrijkingswerk taal, ging ik verder met Denken over Taal. Die reeks bestaat uit 32 hoofdstukken van elk 2 pagina’s. Na 6 werkboeken met 32 hoofdstukken (192 pagina’s) ging ik verder met 6 werkboeken in de reeks Taal(eigen)wijs, elk bestaand uit 30 hoofdstukjes van 1 pagina (180 pagina’s). Oftewel, na 8 + 6 x 32 + 6 x 30 = 380 hoofdstukjes, wat neerkomt op 41 + 6 x 32 x 2 + 6 x 30 = 605 pagina’s over taal leek het me hoog tijd om iets met rekenen te gaan doen!

Ik ben in september 2017 begonnen met het schrijven van het eerste verrijkingswerkboek in de reeks Denken in Getallen. Ik begin bij groep 3 en ga dan steeds verder tot ik eindig bij groep 8. En dan begin ik weer overnieuw. Denken over Getallen zal namelijk bestaan uit iets kortere werkboekjes die elk één doorlopend avontuur bevatten.

Avontuur
Elk werkboek zal uit ongeveer 13 hoofdstukken bestaan, met 2 pagina’s per hoofdstuk. De hoofdstukken volgen een doorlopende verhaallijn, die alle opdrachten aan elkaar verbindt. In het eerste werkboek voor groep 3 ondernemen de leerlingen een missie die hen door het menselijk lichaam leidt. Ze leren dus niet alleen alles over rekenen en getallen, ze leren ook nog eens van alles over verschillende organen. In groep 4 proberen leerlingen te overleven in de nieuwe steentijd door een dorp te stichten en in groep 5 zullen leerlingen een reis door de tijd maken en ontdekken hoe leven op aarde is ontstaan.

Hogere denkorde
Waar mogelijk ligt de focus op opdrachten van de hogere denkordes uit de taxonomie van Bloom. Leerlingen analyseren, evalueren en creëren. Ze lossen niet alleen problemen op, ze reflecteren ook op het waarom en evalueren verschillende strategieën om sommen op te lossen.

Verdiepend
De methode gaat een stuk dieper in de op de rekenstof. Leerlingen maken sommen, maar zijn vooral bezig met hoe ze die sommen oplossen, ze analyseren waarom het op de ene manier handiger is dan op de andere manier en proberen zelf nieuwe strategieën te ontwikkelen.

Via de website van Eduforce kun je van elk (tot nu toe verschenen) deel in de reeks een aantal voorbeeldpagina’s en de inhoudsopgave bekijken:

 

Advertenties